Unique Frenz

Monday, November 8, 2010

Mom...Plez tell me ur stories



Bila balik kg...sangat suka mendengar mek bercerita...cerita kisahnya masa kecik2 dulu..

Mek cerita....
masa kecik dulu..mek suka makan ikan keli (walaupun sekarang mek dh geli nk makan..hihi)..
masa tu,mek n de gang...akan tangkap sendiri ikan keli tuh...berbekalkan tempurung...mek akan letak ikan keli kt dlm tu...


mek cerita...
zaman dulu..xde plastik cam sekarang...semuanya guna bahan semulajadi...tempurung ker...daun pisang ker...daun nipah ker...(susahkan zaman dulu)


mek cerita...
masa zaman dulu...bukan banyak makanan cam sekarang...dulu,nk makan pun susah..sebab tu mek selalu pi cari ikan keli sendiri nk buat lauk...bukan besar pun ikan tu..kecik2 cam jari kelingking jer...



mek cerita...
Ikan keli tu..mek akan bawak balik..cucuk2 kat lidi...buat unggun api sendiri...kemudian bakar...(masa tu,mek baru berumur lebih kurang 8,9 tahun..kecik lagi kan..tapi mek dh pandai berdikari)


Mek sambung cerita lagi...
lepas ikan keli tu masak..mek akan ambil buah kedondong kat pokok...picit2 dengan garam sampailah keluar air tuk dijadikan air asam... (kecur pulak rasanya teringatkan kedondong yg masam itu)


Mek cerita...
Sungguh berselera sangat makan...sebab masa tu xde makanan yg sedap2 cam sekarang..kfc lah..mcD la...
zaman dulu hanya buah2..pucuk2 kayu je yg selalu menjadi santapan...
tapi kalau sekarang mek dh xbg anak cucu dia makan makanan yg dia makan dulu..takut beracun katanya...yelah! zaman sekarang banyak sangat makanan rapu yg xberkhasiat...kalau bercampur takut jadi toksin plak...umphh..


Mek cerita..
Kalau zaman dulu...nk pi tgk org sakit...kena buat sendiri makanan...xde senang macam sekarang,boleh dibeli kat mana2...kalau dulu, sehari sebelum pi tgk org sakit...beras akan direndam..dikisar tuk dijadikan kuih..ataupun buat nasi himpit...(susahkan kehidupan zaman dulu)

sebab tu Mek cerita...
Mek suka sangat minta utk sakit..nanti org datang bawak makanan banyak2..sedangkan mek xtahu..kalau sakit...kuih yg manis pun akan jadi pahit...kuih yg sedap pun akn jadi tawar...

Mek cerita lagi...
Zaman dulu..kat sekolah..mek akan dapat makanan percuma...bantuan susu debu telah diberikan kpd setiap sekolah...selepas susu dibancuh oleh cikgu...biskut bermacam bentuk akan diberikan kpd setiap murid...


Mek cerita...
setiap murid hanya akan dapat 20biji saja biskut utk dimakan bersama air susu...kalau biskut dh kekurangan stok..setiap murid hanya akan dapat 15biji saja...tu pun dh memadai utk buat perut kenyang sepanjang sesi persekolahan..


Mek cerita...
Air Susu tu tawar je (ala lemak berkrim gitu)..kalau pelajar nk bg manis kena bawa gula sendiri dr rumah...tapi kat rumah mek dulu...gula jarang2 ada..so kebanyakkan harinya, mek akan minum air susu tanpa gula...

Mek cerita..
Kadang2...mek akan bawa bekalan nasi ke sekolah..tapi mek kata..mek malu nk makan di sekolah...sebab itu..lepas balik sekolah..mek akan singgah kat mana2 pokok besar..makan nasi tersebut dibawah rimbunan daun pokok bersama kawan2...

Mek masih bercerita..
kehidupan mek dulu sangat susah...dan mek sangat berharap agar anak2 mek sekarang akan mensyukuri segala nikmat yg telah diberikan...
Insya Allah mek...lain kali...bila kami diberi kelapangan..kami akan balik lagi mendengar cerita mek...

3 comments:

mamaaerish@eb said...

indah sungguh memori itu kan?... ;p

ummisofea... said...

sangat suka mendengar...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

mak sy pon suka cite2 camni
g cariikang sepat
g berenang kat tali air
mcm2 lagi..snot dengar..eher

citer seangkatan dengannya

Blog Widget by LinkWithin