Unique Frenz

Friday, November 12, 2010

Our True Love Story


Entry ini dibuat semata2 untuk contest yang dianjurkan oleh CST Prod. mama akan cuba menceritakan dgn se”romantik” yg mungkin bg memenuhi syarat penganjur..tapi all the content based on our true story okeh..xde rekaan2.. ;) 
-Luv,unique mama-

Sebenarnya kisah ni berlaku lebih kurang 18tahun yang lalu…ish…dah lama rupa nyer…
Masa tu mama baru berusia dalam lingkungan 13 tahun… #Erm…baru naik sekolah menengah….


Bibik-bibik pertemuan..Cinta pandang pertama…

Sebenarnya kisah awal kami bermula di SMUAS..*wink*
Dan yg sebetulnya…mama xnak pun pi sek. kat situ…mcm xbest je tgk sekolah tu…hihi…tapi mama xde pilihan…sebabnya kedua2 sekolah yang mama idam2kan xleh terima mama … biasa lar…mama masa tu,nk menulis jawi pun terkial2…hihi…

Tapi kan…siapa sangka..kat sekolah itulah..mama dipertemukan dgn seorang jejaka…
Dan rupanya jejaka itu pun senasib dgn mama…kena reject jugak…ekeke…
Kt sekolah tu mama diletakkan di kelas peralihan (peralihan ni bukan kelas xpandai taw,tp pd tahun tu kerajaan negeri menetapkan bahawa setiap sekolah agama diwajibkan ada kelas peralihan)

Masa di kelas peralihan…mama selalu je dengar kawan2 mama sebut pasal sorang mamat ni…kiranya dia tergolong dikalangan warga pelajar yg femes la masa tu..
dgr2 nya nama dia AHMAD SUHAILI HASSAN …..
apalah nama cam pompuankan…hik hik….(sowii)..

Kat dlm kelas tu…kalau sehari xdgr citer dia xsah..ada je org nk bercakap pasal dia..uhh…kalau nak tengok result periksa pun…mesti nk tengok yg dia….tapi kan..mama xde perasaan pun nk kenal siapa mamat ni…dan mama xkenal pun camana rupa orang nyer….yelah…masa tu kelas lelaki & perempuan asing-asing..so…biarlah orang bising serata alam pun..mama dengan hidup mama…

Tup..tup..tanpa disangka mama terserempak dengan mamat ni..n kawan mama kata tu lah Suhaili kalo nk kenal…
owhhh…ok...emphhh…tinggi orangnya…ensem jugak..boleh tahanlah…patutlah org dok citer pasal dia…
#tetiba je mama jadi malu…eyh!! ntah pape ntah…
“eh hello… khasiah…ko tu sape…dh lah berkarat..xcantik…rendah plak tu…macam langit ngan bumi ko ngan dia…so,jgn berangan2 lah nk kawan ngan mamat ni”. dlm hati ok!! Erm…ok…xpe..xheran pun…



Inilah sek yg banyak berjasa kpd kami…dan si tinggi itulah mamat yg mama maksudkan


Setahun berlalu…masa ni mama ditingkatan 1:

Masih tiada apa yg berlalu…mama masih dgn hidup mama…dia dengan hidup dia…tapi kan…mama pun xtahu kenapa…bila mama berselisih dengan mamat ni..hati mama berdebar2…tetiba je mama rasa malu…hihi..kelakar kan…
Dan mama paling xske bila assembly..sebabnya mama macam biasa akan berada di barisan depan sekali…biasalah,spesis kiut miut ni kena duk depan..haih!! dan terpaksa pula ngadap si mamat ni kat depan…pengawas sekolah katakan…
macam2 yg bersarang kat dalam hati ini tika tu…malu…segan…mak aihh…ntah papelah kan…tu lah orang kata syok sendiri…padahal…org tu x de pape pun…mwahaha….(ke masa tu abg dh usha ayg erk…hahaha)



Perkenalan bermula……. Di Tingkatan 2:

Haa…masa nilah kelas budak lelaki & perempuan dicampur…kelas ditentukan mengikut gred tertinggi…dan mama telah dipindahkan di kelas A (pandai le tu..hahaha)
Dan korang tahu tak..mamat ni pun dok sekelas ngan mama…dan yg paling xsangka..dia boleh plak duduk kat depan meja mama….halamaks…macho nyer brader ni…relax2

Sejak dr tu kitaorang saling kenal mengenali ….kelakor jugak mamat ni…xkering gusi kami dibuatnya….dengan lagaknya yg sempoi itu..aii loikee..kira masa tu kami kamcing gler arrr…hihi



Nilah kelas kitaorg dulu…banyak kenangan taw kat sini..macho tak brader kat tengah2 tu….(hahaha..puji ex-boypren sendiri)…pd tuannya..sila jgn kembang idung kalau terbaca…

Dan kalau nk tahu tabiat mamat ni..memang dia xpernah bawa alat tulis kat sekolah…asal nk menulis je..mintak pen kat mama…asal nk pembaris je…selongkar kotak pensel mama…xsemengah kan…tapi xpe..mama xkesah jerk…suke lagi….ahaks…dan mama rasa memang saje jer dia xnak bawa..sebab nk cari alasan nk borak2 ngan mama sambil tgk muka mama yg ala2 kiut ni…hah!! kiut la sgt...


Kenangan terindah…ketika di Tingkatan 3:

Masa ni kami masih lagi sekelas…pada mulanya..mamat ni masih lagi duduk depan meja mama…walaupun dh berpindah kelas…tapi kan…xsampai sebulan rasanya…cikgu ubah kedudukan tempat…pelajar lelaki xdibenarkan duduk di depan pelajar perempuan…diasingkn duk ditepi plak…hehe…xkan cikgu perasan kot…gulp!!…

Tapi mamat ni sanggup tukar tempat duduk ngan kawan dia..nk duduk tepi sekali…dekat dgn mama…alasannya nk pinjam alat tulis mama…huahaha…
Pantang je cikgu lambat masuk..kami borak…ade je cerita yg nk diborakkan..emmmm…dan setiap kali dia borak ngan mama…abeslah kerusi depan dia…dipusing2 kerusi itu ke kanan..ke kiri..terkekek2 kawan kitaorg tgk gelagat dia…tapi boleh plak dia wat muka dunno je..

Masa tu keakraban kami sebagai kawan memang nampak ketara…tapi dalam hati mama xterdetik pun yg dia sukakan mama lebih dr seorang kawan walaupun mama nampak layanan dia terhadap mama lain dari yg lain…sebab mama masih lagi sedar siapa diri mama dibandingkan dgn dia…huhu…yg penting mama terhibur bila dapat bersama dia…



Dat’s me…Mama pun dilantik jadi pengawas jugak taw masa form 3..

Sebenarnya kan ada gak kawan2 mama cakap ngan mama bhw mamat ni sebenarnya ada hati ngan mama…tapi mama mati2 xpercaya…sebab dia xpernah luahkan…sehinggalah pada suatu hari,ada sorang kawan mama ni ckp kat mama…
“eh khasiah..aku rasa si suhaili ni memang suka kat ko lah”

“mana ada…pandai2 lah ko ni..aku saing kawan je ngan dia”

“betullll…marin semalam kan..aku ngan puak2 ni balik lambat…nk hias projek taman mini”
terkebil2 nk dgr apa yg dia nak cakap

“lepas tu aku napok dio xbalik lagi…dia sibuk dok alih taman mini ko kat tempat teduh..pastu siap siram lagi…bila aku menyindir..ko tahu apa dia jawab”

“erm..apa…” 
wah!! nak tahu..nak tahu...hahaha…(sambil dlm hati berbunga2 riang…eh eh betul ker dia jaga taman mini mama tuh..terharu la plak..ada jgk org yg caring pasal tanaman mama tuh..ekeke)

“dia kata….oooo mestilah kena jaga…sayangkan”
Halamak…luluh segala hati jantung mama dgr dia cakap camtu….tapi mama berlagak selamba je depan budak tu…macam xde pape yg berlaku….padahal mama macam dh nk terbang…wakaka…terkejut you…

Dan satu lagi tabiat mamat ni yg mama rasa betullah dia ada hati kat mama…ececeh…terperasan laks…yelah..dia suka sgt skodeng mama…
depan kwn2 sekelas…boleh pulak dia amik manila kad..digulung2…dijadikan teropong nk tgk mama…katanya nk tgk mama sorang je..xnk tgk org lain….punyer la xmalukan mamat ni… selamba badak dia jer..kalo ye pun..kaver2 le sket kan….

kalo tak pun.. dia akn ambik cermin kecik(ntah dr mana dia dpt ntah) then dia letak cermin tu kat depan tuk nk tengok mama kat belakang….
Mama apalagi..malu2 kucing arr…hahaha…


Dan saat yg paling mama xdapat lupakan…

Suatu hari…mama Nampak mamat ni dok sok sek sok sek ngan anak saudara mama kat dlm kelas…(anak saudara mama ni sekelas ngan mama taw…pompuan jugak)…lepas tu tersenyum2…terkekek2…bila mama dtg…terus diam…

Aik pehal plak ni..mcm ada sembunyi sesuatu je…bila mama Tanya pehal…yg si mamat ni xnak bgth…yg anak sedara mama plak sibuk2 nk bgth…mama saspek dorang ngutuk mama ni…last2..mama benggang..kalau xnak cakap sudahhh…..kan!!!

Tapi,bila dia nampak mama ala2 merajuk..dia suh mama tunggu lepas sekolah…sebelum kelas tambahan..dia akn cakap…

Lepas solat zohor..mama terus masuk kelas..xsabar nk tahu apa yg digosipkan…
Bila sampai dlm kelas..mama lihat dia dh ada…bila mama tanya pehal…tetiba je dia nyanyi dgn penuh perasaan…

Ada sesuatu..ingin ku nyatakan…
Kuharap engkau..dapat menerima
Selama ini..
Dirimu ku sayang..
Walaupun..kau tidak percaya..
Tak guna aku..memaksa dirimu..
Untuk percaya segala kataku..
Andainya engkau fahami hatiku..
Tentunya kau akan menyedari..
Aku merasa sungguh indah bersamamu..
Tiap waktu..
Kita bermesra (wops…xde ok) marah dan sayang..rajuk dan rindu…
(owh…terharu sgt2 taw….)

-lagu Ingatku dalam doamu..nyanyian Stings-

Tapi separuh je dia nyanyi…then stop…terus dia Tanya mama…xpercaya lagi ker..ke nk suruh dia wat camana nk suh mama percaya bhw dia memang sayangkan mama…

Mama masih lagi terkejut masa tu..yelah…orang yg paling tinggi kat sekolah tu boleh jatuh hati ngan dak yg paling rendah kat sekolah tu….cam xmasuk akal jer kan…

Terus mama tanya dia..kenapa dia suka kan mama sedangkan dia boleh dapatkan org yg lebih baik lagi dr mama…kat sekolah tu ramai lagi kawan2 mama yg cantik..yg baik dr mama…

Tapi dia kata…dia sukakan mama..sebab mama adalah mama..bukan orang lain…dan dia pun xleh nk explain kenapa dia suka mama…yg dia tahu..dia suka mama… alaaa...sosuwit 

Walaupun sukar tuk mama percaya…tapi…melihat keikhlasan dr raut wajah dia..mama jadi terpaku…lantas mama tersenyum…. (mak aihh..org kata..senyum tanda setuju..ekeke)



Kawan baik dia nilah yg selalu dipergunakan utk pi cari rumah mama yg kat ceruk kg nun…xdapat tgk mama..dpt tgk rumah pun jadilah yer…nk pi rumah takooot…haha..taw pun…


Hari berganti hari…bulan berganti bulan…tahun berganti tahun…kasih kami kian bersemi…
Tapi kan…kami still xlupa bhw matlamat kami datang kat sekolah tu..tuk nk belajar…tapi dengan adanya sumber inspirasi mama disitu… makin bersemangatlah mama nk ke sekolah..xpernah ponteng taw….sehinggakan kejayaan demi kejayaan kami perolehi..dr PMR…SMU..SPM…sehinggakan kami merupkan pelajar harapan disekolah itu…hihi…

Kenangan yg juga mama xkan lupakan kat sekolah tu..adalah hadiah besday mama yg ke 17 tahun..si dia telah merakamkan satu kaset khas untuk mama…dibantu oleh kawan2 nyer yg juga sporting…dimana dalam kaset tu diselitkan lagu2 lari lahir yg dicipta khas tuk mama…lawak jenaka spontan dari mereka…dan diakhiri dgn ucapan ikhlas dari dia….suweeeeettt sangat…..



Ini lah geng gempak dorang (tolak yg kat tengah2 tu..sebab tu ustaz kitaorg..hihi)
3 org nilah yg bertungkus lumus membantu si dia rakam kaset tuh…


Dan juga saat yg paling manis mama ingat masa kat sekolah tu..emmm… masa dia tengah training nasyid kat dlm kelas tuk masuk pertandingan…dan dia adalah penyanyi utama…

masa tgh training tu..ramai le pelajar2 pompuan yg nk tengok dorang berlatih..yelah..yg minat nasyid ni kebanyakkan nya ponpuan je..lelaki ni jarang.. dari belakang mama cuba menyelit2 nk tengok dia yg asyik berlatih…tapi kan…bila je dia nampak mama ..terus dia angkat kening sambil senyum kat mama…sepanjang dia dok berlatih..pandangan dia xlepas dari mama….org2 kat sebelah mama pun perasann…hihi…masa tu mama bangga gler..yelah…org lain dok tgk dia..tapi dia dok tgk mama…mwahaha...




Kasih bertaut..janji bersemi…

Kisah kasih kami berlanjutan sehinggalah mama menyambung pelajaran di UIA dan dia di UPM:
Selama 6 tahun kami jaga perhubungan kami…saling faham memahami…percaya mempercayai….
Yelah kan..mama di hujung Selangor sana..dia diujung Selangor belah sana…kalau xde rasa saling percaya mempercayai…boleh hancur kesetiaan tu..tul dak…
Tipulah kalau mama kata kami xpernah gaduh…dah jadik asam garam..kalau xgaduh…xdelah rasa pahit manis nyer kan…
Seingat mamalah…selama tempoh kami berjauhan…2 kali mama minta putus ngan dia....xde ribut..xde angin..sesaja je mama mintak putus…hihi…sebabnya mama pun xtaw..dia xde wat kesalahan pun..tapi hati mama still lagi mengatakan bhw dia boleh dapatkan yg lebih baik dr mama…
Mengelabah jugak dia time tu…xkeruan jadinya…
Tapi…sebab jodoh kami masih panjang…kami sambung balik…hihi…lawak tul…

Dan korang taw dak..masa tu…mama xtaw nk panggil dia apa….nk panggil nama..cam xseswai..nk panggil “awk”…cam skema…nk panggil “abg”..uishh…ya ampun…mama xkan panggil punyer selagi xbergelar suami…tapi yg mama tahu mama panggil dia as “dear...ok tipu!! "dia" sebenarnya”…hihi…kelakor kan…tapi masa tu dia panggil mama as “Ah”…


Pejam celik pejam celik…hubungan kami telah mencapai usia 10tahun…wow!!! Lama tu….kan…
Tapi selama itu jugaklah kami saling jaga perhubungan kami…pegang2…NO! NO!…xpernah sekali dia menyentuh mama..dan prinsip kami..selagi belum kawin…no touching2 ok…dan prinsip itu telah kami jaga lebih kurang 10tahun…sehinggalah tanggal 6/8/2005 kami telah diijabkabulkan….Alhamdulillah…





Gelaran “dia” telah bertukar kepada “ABG” dan gelaran “Ah” telah bertukar kpd “AYG”
Dan dia lah… AHMAD SUHAILI HASSAN…CINTA HATI MAMA..
DULU..KINI & SELAMANYA….




Dan pada tahun ini..kami telah pun menyambut ulangtahun perkahwinan kami yang ke-5…Rumahtangga kami telah diserikan dengan kehadiran 2 cahayahati …
puteri Nur Asfa Sofea dan putera Ahmad Talhah Danish…


Sesungguhnya kasih sayang kami tidak pernah pudar malahan semakin bersemi dari hari ke hari…
Semoga kasih kami ini akan berkekalan sehingga ke Syurga nanti…Insya Allah….
************************The End-Our True Love Story*****************************

Pesanan penaja:Pemenang bertuah akan dapat “mengabadikan cerita cinta mereka didalam 'short story', yg akan dibuat khas tuk korang oleh CST PRODUCTION ….
Syok taw tgk video yg telah dorang buat….so kalau sesapa nk masuk gak contest ni..jgn segan silu ye klik sini… http://www.facebook.com/cstproduction
Bye…slamat ber contest



4 comments:

Aznah said...

UmmiSofea sweetnyer. Suka citer korang especially bab nasyid tu. Hahah. mesti tak keruan jadinya

mamasofea said...

hihi..time kasih

roe said...

salam mamasofea,

ministry of moment pun tgh buat contest. winner gets a photography package worth RM2,000. Jemput join ya? Contest details di blog roe :)

anyway, all the best with the CST contest ;) ur very sweet mama.. :)

ummisofea... said...

tq roe

citer seangkatan dengannya

Blog Widget by LinkWithin