Unique Frenz

Monday, March 11, 2013

Majlis cukur rambut dan mentahnik bb Izz

~Assalamualaikum~

Hari ni mama berkesempatan nk story mory pasal majlis tahnik dan juga cukur rambut bb Izz..
Sepatutnya...disunatkan bercukur hari ke-7 kan..tapi disebabkan abah,kakak n abg talhah masih lg kt Kemaman pd hari ke-7 bb Izz dilahirkan,makanya majlis cukur rambut diadakan pd hari ke-9,iaitu hari Jumaat berikutnya...

Kali ni abah n mama decide bb Izz ditahnikkan oleh Tuan Guru Nik Aziz..nak ambik berkat sifat tawadduk tuan guru...InsyaAllah... :)

...

Biasanya Tok Guru akan mentahnik semua bb lepas solat subuh di masjid Pulau Melaka, iaitu bersebelahan rumah beliau... 
so kami bertolak dr rumah dalam pukul 5.30pagi utk abah solat subuh berjemaah di sana..
Semasa solat subuh mama tgu dalam kereta dgn bb bertemankan isteri partner abah yg juga dtg utk dtg mentahnikkan anaknya... So,xde la mama boring sgt duk dlm keta.. ;)

Sebaik sahaja selesai solat subuh dan berwirid..Tok Guru akan bg sedikit tazkirah..masa ni dh ramai ibu bapa yg beratur di belakang masjid menunggu giliran utk berjumpa tok guru..

Photo: Menunggu giliran utk mentahnikkan bb Izz Rizqy...ramainya yg nk ambik berkat Tuan guru Nik Aziz... :)
yg warna hijau tu rumah tok guru dan bapa2 akan beratur di pintu belakang mimbar masjid utk berjumpa Tok Guru... Biasanya Tok Guru akan melalui pintu ni utk bersolat berjemaah... melihat keadaan rumah beliau,xsangka yg ini merupakan rumah seorang MB...betapa bersedarhananya hidup beliau...

Utk proses mentahnikkan bb...mama sediakan siap2 air zam-zam...buah kurma yg dilecetkan..gunting dan juga pisau cukur... Tapi disebabkan terlalu ramai bb utk ditahnikkan pd hari tu...Tok Guru hanya sempat bg air zam-zam utk upacara belah mulut dan juga gunting sedikit rambut..Tok Guru juga sempat pegang ubun2 baby sambil baca sedikit doa..



sibbaik bb xmeragam masa abah menunggu giliran sehingga selesainya belah mulut oleh Tok Guru..
elok je tidur.. :)

Alhamdulillah...upacara belah mulut selesai lebih kurang dalam pukul 8pg...lenguh jugaklah tgn abah dukung bb sambil menunggu giliran...hehe.. 

...

Lepas solat jumaat...kami adakan pula majlis cukur rambut oleh tok imam kg..bersekali dgn solat hajat mohon kesejahteraan adik mama yg kini peknen 7bulan...
Kali ni bb dicukur oleh 5org lg termasuk tok imam...mama pun xpasti kenapa mesti 5orang.. dan majlis disudahi dgn berselawat...

proses bg air zam-zam lagi sekali oleh tok imam kg plak...
*psst...pakai baju arsenal tu...marah abah sbg peminat liverpool...hiks!!




Alhamdulillah selesai sudah majlis belah mulut dan juga cukur rambut bb Izz... Semua berjalan dgn lancar..
Hari tersebut semua tetamu dijamu dgn nasi arab dan juga akok sebagai pembasuh mulut...

Ramai juga tetamu yg datang..lebih kurang 100 lebih..tu pun hanya saudara terdekat je yg dijemput.. dan rezeki bb Izz Rizqy juga murah..dpt jugak la mengumpul tabungan RM400+ pd hari tersebut dan selama seminggu ada kt kg... Alhamdulillah...nti mama bukak buku akaun utk bb yer.. :)



Ini gambar terbaru bb Izz...masa ni bb dah berusia 19hari dah...dah semangat sket..tp rambut masih lagi pacak...


Dan genap bb 20hari...secara rasminya rambut bb dicukur oleh abah...skrg bb dh jadi seorang budak botak...hiks!!

dan setelah ditimbang pd hari ke 22...berat bb dh naik ke 4kg... Alhamdulillah...wpun kuning..bb kuat isap susu...sbb tu mama xrisau sgt...

...

Nota kaki: Doa mama agar rezeki bb Izz utk fully bf  mama akan dipermudahkan... InsyaAllah...

Next Entry: Mcna mama berpantang...hehe...

4 comments:

Has said...

Untungnya bby izz dapat belah mulut dengan Tuan Guru..akak, has nak mintak izin copy gambar sekeping 2 yer...

ummisofea... said...
This comment has been removed by the author.
ummisofea... said...

Nk gambar dgn tok guru ke...copy je..xkisah.. :)

Unknown said...

Salam.. Boleh tak saya nak tahu berapa kena bayar semasa bercukur? Dan macam mana saya nk tahu bila boleh pergi. Ada contact tak? Maaf la saya tak biasa dengar, ni pun ada orang yg cakap..

citer seangkatan dengannya

Blog Widget by LinkWithin