Unique Frenz

Friday, March 8, 2013

Warkah kelahiran bb Izz Rizqy...


~Assalamualaikum anak mama~

Hari ni genap 19 hari bb Izz dilahirkan.. Alhamdulillah,setakat hari ni..demam kuning bb dh makin berkurangan..tapi sarat@kembung bb still belum pulih sepenuhnya… InsyaAllah mama akan cuba ikhtiar utk cari ubat klinik..


Memandangkan bb sedang enak dibuai mimpi…mama ambil kesempatan utk menulis warkah ini utk tatapan bb satu hari nanti…


Disebabkan mama nk sgt bb lahir kt kg…mama n abah decide kakak n abg talhah ambik cuti sekolah seminggu sblm due bb..20/2/2013… So, 15/2/2013…kami berangkat pulang dgn harapan dlm tempoh tu bb akan lahir…kalau tak terpaksalah mama ikut abah balik ke kemaman…


16hb mama gi booking tempat utk melahirkan bb di Pusat bersalin Dr Lily… Alhamdulillah..lps Dr. check n scan..kandungan mama dlm keadaan baik dan mama diterima utk bersalin disitu.. ;)
Start dari hari tu…mama asyik mengira hari bila bb akan dilahirkan…

17hb..xde tanda2 lagi… 18hb isteri kwn abah merangkap partner abah telah selamat melahirkan bb pertamanya wpun due dia sama tarikh dgn bb… So..bila dgr dia dh selamat..abah makin xsabar nk bb keluar… ;)  tp tanda2 yg mama akan bersalin xde lg…hurm…

tp ptg tu masa memasak…mama ada terasa sakit sket kt bawah perut…bila tiba2 terasa..mama berhenti bergerak hingga mok pun perasan.. n mok kata xlama dh kot nk bersalin tu…mama pun harapnya begitulah…besarnya harapan mama agar bb cepat2 keluar… :)

tp rasa sakit tu kejap je…lps tu mama boleh buat kerja seperti biasa… mlm tu pun mama sempat berjalan gi solat maghrib n isyak dekat surau berdekatan…

...

Mlm tu…abah keluar wat keje… Dlm kul 12mlm..mama mula terasa sakit pinggang… disebabkan mama dh ada pengalaman bersalin…mama tahu..tu tanda2 org nk bersalin…terus mama msg abah “ayg rasa lps subuh esok..ayg beranok kot”… dlm kul 12.30mlm abah smp rumah…

Abah n mama borak2 n suh abah siap sedia lps subuh esok…abah tersenyum dgn penuh harapan..xsabar kot tgu bb nk keluar ;)

 tp xlama lps tu mama rasa sakit mama makin kerap… ckp kt abah “abg…ayg rasa xsampai subuh esok..kalu kita gi klinik slaluh”
“bakpo…sakit kuat dh ko”
“ayg kiro..sakit dlm 10 minit skali dh ni…mari ar nok gi gak”

Bb tahu,terus abah bergegas bgn…abah tpn Dr. yg kami akan gi klinik skrg..abah kejutkan mok bgn…mama siap2 n dlm kul 1.30pg kami bertolak dr rumah… kami smp kt klinik dlm kul 2pg…

Bila tgk keadaan mama yg masih lagi boleh berjalan n relak je..staff situ tanya “btol ke awk sakit 10minit skali ni” … mama hanya senyum…

Bila di check.. bukaan dh 4cm…n sakit mama dh makin kerap…dlm 3minit skali… so doc bg ubat suh buang segala yg ada dlm perut…n doc akan start pecahkan air ketuban…

Lps pecahkan air ketuban tu…sakit mula terasa..yg amat…hanya Allah yg tahu… mama tanya doc.. “bila agaknya saya akan bersalin…lps subuh ke” .. “sy rasa xsmp” .. lega skit mama rasa sbb dh xsanggup rasanya nk tanggung sakit kalau smp subuh..

Abah dengarkan Surah Maryam dr hp abah…utk menenangkan mama… setiap kali sakit…mama pejamkan mata…tarik nafas…hembus dgn ucapan Allahuakhbar… mulut abah xlekang dr baca doa utk mama.. hembuskan dkt ubun2 mama beserta ciuman…berkali2 abah buat benda yg sama…abah pegang tangan mama…bg kata semangat dkt mama…bila mama pandang abah…mama cuba utk senyum…abahlah kekuatan mama masa tu…

Mama tgk mok pun xputus2 baca ayat2 suci utk mama…dtg usap2 perut mama…muka mok risau tgk mama n mama cuba utk sembunyikan rasa sakit utk mok…mok dh pernah merasai sakitnya melahirkan mama n mama xnk mok merasai sakitnya mama bersalin…

sume staff n doc yg ada kt situ pun xlepas2 urut kaki..betis n belakang mama…bg kata semangat… Alhamdulillah sume yg ada kt situ byk bantu mama…

Bila tiba masa…mama bgth doc yg mama dh nk teran.. doc mula siap sedia… tp mayb kepala bb xnampak lagi…mama kena teran byk kali utk turunkan bb…dgn bantuan doc..kepala bb dh nampak n mama mula teran nk keluarkan kepala bb… rasanya adalah mama curi nafas dlm 3, 4 kali utk teran bb keluar sepenuhnya… Alhamdulillah dlm kul 3.15pagi bb selamat dilahirkan dgn berat 3.07kg…Alhamdulillah…Alhamdulillah…Alhamdulillah…


Fresh dr oven... *senyum*



Bb tahu..mendengar jeritan pertama bb adalah saat yg paling indah setelah bertarung nyawa… melihat wajah bb…sakit yg mama tanggung terus hilang serta merta… hanya ucapan syukur yg keluar dr mulut mama melihat anak mama keluar dgn selamat….

dan syukur juga mama xde luka yg teruk…Cuma melecet..so mama juz kena 2jahitan xnk bg pedih tempat yg melecet tu… Alhamdulillah setakat ni..mama xpernah rasa sakit masa dijahit..

Bb Izz yg mama sayangi…
walaupun mama bertarung nyawa melahirkan bb..tp ianya tiada tandingan bila melihat bb lahir dgn sihat…ianya adalah anugerah terindah bg mama dan abah.. *senyum*

dan kesakitan melahirkan bb adalah yg paling singkat mama rasakan berbanding pengalaman sakit masa melahirkan kakak n abg talhah dulu.. sbb masa yg mama betul2 sakit adalah ketika doc pecahkan air ketuban lebih kurang pukul 2pg dan bb lahir kira2 pukul 3.15 pagi…sekejap je kan..lebih kurang sejam lebih je… Alhamdulillah…

Buat pengetahuan bb…
Semasa mama mengandungkan bb…mama selalu dengarkan bb ayat2 suci Al Quran melalui hp mama/abah masa mama nk tidur…diawal2 peknen mama selalu dengarkan surah Yusuf…Luqman..An-Nur…Al Kahfi..dan di akhir2 peknen…mama selalu dengar surah Maryam..dan letakkan diperut mama supaya bb boleh dgr sama… kalau ada masa..mama akan baca sendiri lps solat… dan smp sekarang waktu hendak tido mama masih pasangkan utk bb dgr…moga2 bb akan jadi hafiz bila besar nanti… InsyaAllah..itulah harapan besar mama…

Dan diakhir2 peknen juga abah buatkan mama minyak selusuh…baca doa bg memudahkan mama bersalin dan buat solat hajat minta selamat semuanya…

Dan mama juga ada amalkan minum minyak kelapa dara..di akhir2 peknen…sambil berselawat…

Dan akhir sekali…mama sendiri xhenti2 memohon dan berserah padaNya moga dipermudahkan segalanya…

Alhamdulillah… Allah Maha Mendengar dan diperkenankan doa2 kami *tadah tangan tanda syukur*


"IZZ RIZQY AZ-ZUBAIR" nama yg indah bg kami..

IZZ RIZQY maksudnya KEKUATAN REZEKI.. dan kekuatan kami adalah kasih sayang..so,bg kami IZZ RIZQY bermaksud REZEKI KASIH SYG mama n abah... of course dgn kasih syg mama n abah dan dgn kudratNya..lahirnya bb... dan;

 AZ-ZUBAIR sempena nama sahabat yg dijanjikan syurga.. Semoga bb juga akan menjadi salah seorang dari mereka2 yg dijanjikan syurga... InsyaAllah...
Doa mama akan selalu mengiringi anak2 mama :)




Wassalam…

CORETAN KASIH SAYANG DARI
~Mama~


2 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

ALAHAI sweetnya baca.. Pecah air ketuban tu sakit ekk.. pengalaman saya bersalin, semuanya sekejab jer.. sakit sekejab.. dalam LR pun sekejab.. yg bab jahit tu x lama.. sekejab & xde rasa sakit pun. kdg2 dok byg macam mana org cakap doktor jahit mentah & sakit sgt. terpikir juga kenapa sesetengah je x kena ubat bius.. sesetengah je dapat.. kan?? apapun Tahniah..

ummisofea... said...

Pecahkan tu xsakit...tp lps pecahkan tu...sakit xhenti2 la..sibbaik xlama... Sy pun doc xbg ubat bius ms jahit sbb sket sgt.. Alhamdulillah... lekit pun dipermudahkan... nway tq ;)

citer seangkatan dengannya

Blog Widget by LinkWithin